Programma // Kunst

Ghita Skali

Ghita Skali
Foto door Henna Hyvarinen

Ghita Skali (1992) heeft het verspreiden van geruchten tot kunst verheven. Haar werk begint vaak bij anekdotes die kort in de media verschijnen, zoals: de bouw van een Eiffeltoren in Fez (Marokko), de opsluiting van een spionerende eend in Caïro (Egypte), en een verklaring van een Egyptische legergeneraal die beweerde dat hij een machine had uitgevonden om aids te genezen. Deze verhalen laten niet alleen de rol van fictie in de politiek zien, ze tonen ook hoe ironie en verzinsels kunnen worden gebruikt buiten het domein van de kunst.

Bij Prospects toont Skali The Invaders, een video die ze in 2021 maakte in opdracht van het Stedelijk Museum Amsterdam. In de jaren negentig maakte het Franse comedytrio Les Inconnus een parodie op de populaire sci-fi-televisieserie The Invaders. In hun versie waren de indringers geen aliens maar migranten. Skali maakte op haar beurt weer een remake van deze parodie. Bij haar is de wereld omgekeerd. Migranten trekken in grote getalen vanuit Europa naar het zuidelijk halfrond, waar ze auto’s wassen of op de markt werken, en door de lokale bevolking met afkeer en angst worden begroet.

Ironische omkering is een strategie die Skali vaker toepast. Zo zaagde ze in 2020 een stuk ‘beslissingshout’ uit de vloer van de directiekamer van het Amsterdamse kunstinstituut De Ateliers en stuurde dat naar een inheemse stam in Marokko; een omkering van het gebruik dat objecten uit Afrika naar Europa worden gebracht. Zo verspreidt ze niet alleen bestaande geruchten, ze doet zelf ook actief aan mythevorming.

(Tekst: Sara van Binsbergen, via Mondriaanfonds)