Geen festival, wel innovaties op Vlieland
Vier start-ups testen hun producten op kampeerterrein Stortemelk
In het weekeinde waarin Into The Great Wide Open zou plaatsvinden, vaarde Innofest met vier ondernemers af naar Vlieland. Het innovatieprogramma, dat startende ondernemers helpt hun ideeën sneller en beter naar de markt te brengen, onderwierp de mogelijke eindgebruikers aan verschillende pilots. Gelukkig bleek de nieuwsgierige en open instelling, die mensen op een festival kenmerkt, ook op kampeerterrein Stortemelk de norm te zijn.
In de douches van Stortemelk was shampoo zonder water te krijgen. Met hun product hoopt start-up Twenty een eind te maken aan het feit dat veel vloeibare huishoudelijke producten voor liefst 80% uit water bestaan, en aan het transport dat hiervoor nodig is. Van de campinggasten wilden ze graag weten hoe de shampoo aanvoelde en wat het deed met hun haar.
In Campingrestaurant De Bolder werden diverse gerechten in de herbruikbare voedselverpakkingen van YoYo geserveerd en werd getest of gasten deze daarna ook terugbrachten. Met behulp van een statiegeldsysteem hoopt de start-up de zeeën zo zwerfvuilvrij te houden.
Ook het slimme kookstel van Cook3r was op het kampeerterrein uit te proberen. Deze innovatie helpt ouderen met een beperking tijdens het koken. Het apparaat geeft de gebruiker aanwijzingen om de kookervaring zo soepel mogelijk te laten verlopen, waardoor deze ouderen langer zelfstandig kunnen blijven functioneren.
Eerder dit jaar testte Cupbite al hun eetbare koffiebekers op Eurosonic Noorderslag, nu maakten de ondernemers plastic lepels overbodig met een eetbare vervanger. Om dit te testen werkte Cupbite samen met een Vlielandse ijszaak, waar klanten konden kiezen tussen plastic en eetbare lepels.
Beeld door Dian Kors.