Bombay herschrijft soundtrack bij klassieke horrorfilm
In het bos op Into The Great Wide Open voor het eerst live
In een sluimerende ochtendzon sta ik voor een dichte deur. Het grote gebouw, grijs en statisch, lijkt over me heen te buigen en werpt een koude schaduw over me heen. Ik ril terwijl mijn twijfel toeneemt. Is dit wel een goed idee? Krakend gaat opeens de voordeur open. Ik loop door gangen waar de ooit dansende menigte nog nagalmt. Dwalend door eindeloze kamers en trappenhuizen lijk ik steeds verder weg te zinken in het gestalte waar andere wezens inmiddels de dienst uitmaken. Opeens hoor ik een angstaanjagend geluid! Ik ren een kamer in en…
Daar staat de band Bombay te repeteren in Kytopia. Met een gerustgestelde zucht plof ik naast de mannen op de bank en praten we over echte horror; de film Vampyr, waar Bombay live muziek bij zal verzorgen tijdens Into The Great Wide Open.
Een preview krijg ik vandaag helaas nog niet te horen. Zo ver is de band nog helemaal niet! Mathias vertelt: “Ik heb de film nu twee keer gekeken, vooral om te kijken hoe we het precies gaan aanpakken en welke momenten in de film we willen belichten. Het is natuurlijk een heel ander proces dan popnummers maken, waarbij je vaak uitgaat van nummers rond de drie minuten. Nu kijken we hoe lang de scènes precies zijn, hoeveel thema’s we willen en kunnen doen, en welke emotie we gaan proberen af te dwingen. Best een soort van vrijheid dus.”
Even terug, want over welke film hebben we het ook alweer? Nou, over de film Vampyr van Carl Theodor Dreyer uit 1932. Precies, bepaald geen hedendaagse blockbuster. “En dat merk je ook meteen’’, aldus Mathias. “Het tempo is veel lager dan in films van vandaag. Het is zelfs zo dat we een beetje afdwaalden af en toe, waar we dus zeker wat mee moeten doen als het gaat om muziek.’’
Één ding weet Bombay al zeker: klassieke horror-muziek wordt het in ieder geval niet. “Nee, geen zingende zagen, haha! We waren het er vrij snel over eens dat we meer dan alleen de eerste laag van horror wilden benadrukken. De film kwam juist wat meer dromerig en luchtig over.’’ Basgitarist Gijs volgt: “Deze combinatie komt vaker voor bij horrorfilms. Zo heb ik laatst Cannibal Holocaust gekeken en die soundtrack is heel erg vet! Het is een van de meeste brute films, maar de muziek was echt heel sereen. Vampyr is ook rustig en dromerig qua shots en grainy en donker genoeg van zichzelf.’’
Het is natuurlijk ook best spannend. Gelijk aan vroeger, zal Bombay tijdens het vertonen van de film de muziek live aan het publiek brengen. Zoals een pianist die stomme films van vroeger begeleidde. “We hopen dat de muziek een perfecte match zal zijn met zowel de film als de omgeving. Vlieland vinden we net een sprookje en om zo’n film te zien in die bijzondere omgeving is al heel tof. We hopen dat de dromerige soundtrack aan deze ervaring bijdraagt. We willen zelf vooral opgaan in de setting en de muziek en de film echt laten spreken.’’
Langzaam komen de gitaargeluiden weer op gang als de jongens zich weer terugtrekken in de donkere studio. Nog even over de nieuwe plaat van Bombay dan, want wat komt er allemaal aan voor de band? “Het nieuwe album is helemaal klaar en staat gepland om volgend jaar in de Benelux, Frankrijk en Duitsland uitgebracht te worden. Muzikaal gezien zijn we ook wat groter gaan denken en hebben pop weten te balanceren met een ‘edgier’ low-fi sound. Dit past goed bij de richting die we op willen gaan met Bombay. Verder proberen we de live set rond te krijgen om zo vanaf september weer shows te gaan doen.’’
Eerst gaan we nog even spoken op Vlieland met klassieker Vampyr in een nieuw muzikaal jasje. Ondertussen lijken de dreigende schaduwen van de muren en plafonds op te lossen. De geest van het oude Tivoli dwaalt nog rond in Kytopia, maar de muziek heeft nog altijd de bovenhand. Best wel sereen en niet zo horror als ik dacht. Tot ik schrik van een man die heel abrupt om de hoek komt lopen voor een koffie. Vol verrassingen, dat Kytopia.
Live cinema platform CineSonic heeft, in samenwerking met Cineville, Bombay uitgenodigd een nieuwe soundtrack voor Dreyers legendarische horrorfilm te componeren. Het resultaat wordt op Into the Great Wide Open voor de eerste keer live voor publiek uitgevoerd. Donderdag 3 september om 22.30, Bospodium.