Vloed: seizoen 2

Over de kritieke massa, muzikale bewegingen en soundtracks van de actualiteit

Een nieuw seizoen van podcast Vloed dient zich aan. Waar het eerste seizoen nog gebaseerd was op isolatie en eilandgevoel, richt de tweede reeks zich op de kritieke massa, dat in 2020 het festivalthema zou zijn.

Wanneer krijgt een idee genoeg gewicht om een kentering te veroorzaken? Hoe ontstaan bewegingen vanuit eenlingen? En welke rol speelt muziek daarbij? “Elke revolutie en elke verandering heeft een soundtrack”, vertelt Van der Valk erover. “Muzikanten bezingen die verandering niet alleen, ze bepalen mede de richting ervan.”

Aflevering 1: Black Lives Matter

In het kader van de kritieke massa kan de eerste aflevering van het tweede seizoen van Vloed eigenlijk maar over één beweging gaan: Black Lives Matter, verantwoordelijk voor de grootste anti-racismeprotesten sinds de burgerrechtenbeweging van de jaren vijftig en zestig. Mede door muziek bereikt de beweging een kritieke massa: artiesten als Run The Jewels en Akwasi laten zich niet alleen door Black Lives Matter inspireren, ze maken de soundtrack van de beweging, en laten zien dat muziek meer kan zijn dan entertainment.

Aflevering 2: Autotune

Anno nu is autotune een volwaardig instrument geworden. De correctiesoftware heeft de zangstem van de 21e eeuw veranderd en wordt vaak geassocieerd met de mainstream. Maar de autotune kent een lange geschiedenis die lang niet altijd over de weg van de minste weerstand liep. In deze aflevering van Vloed vertelt Leendert van der Valk hoe de ontwikkeling van stemvervorming te herleiden is naar de Tweede Wereldoorlog, hoe de robotstem uit de elektronische popmuziek verbonden is met Beethoven en wat autotune te maken heeft met een van de eerste publieke figuren die als transgender naar buiten kwam. Met muziek van Kraftwerk, 2Pac & Dr. Dre, Cher, Stevie Wonder en Ronnie Flex.

Aflevering 3: De Banjo

Berust het imago van het meest Amerikaanse instrument van alle instrumenten op geschiedvervalsing? En wat heeft dat met Suriname te maken? In derde aflevering van het tweede seizoen van Vloed vertelt Leendert van der Valk het verhaal van de banjo, het iconische instrument dat vier continenten in zich verenigt. Met veel muziek van Rhiannon Giddens (Carolina Chocolate Drops), The Dubliners en Mumford & Sons, maar ook met een liedje dat je liever niet wilde horen.

Aflevering 4: Mainstream hiphop

Hiphop komt voort uit verzet en vocht jarenlang voor erkenning. Zo veel publiek als er was, zo weinig airplay kreeg het. Mede door streamingdiensten is hiphop inmiddels het dominante genre in de popmuziek. Wat blijft er over van het verzet? Ook in deze podcast: rap uit 1937.

Aflevering 5: De meest invloedrijke band ooit

Hoeveel vrouwelijke gitaristen ken je? Zoek op 'beste drummer' en je vindt top50-lijstjes met uitsluitend mannen. Bassisten idem. Raar eigenlijk. We stellen een droomband samen van uitsluitend vrouwelijke muzikanten. En dat is de meest invloedrijke band ooit.