In gesprek met Evelien van den Broek

Kunstenaar presenteert interactieve geluidswandeling op Into The Great Wide Open

Interview Gepubliceerd op 26 juli 2022

Tussen de bomen, op het strand, in het donker, bij licht en al luisterend, kijkend en navigerend vind je op Into The Great Wide Open ieder jaar een kunstroute. In gesprek met Evelien van den Broek komen we meer te weten over haar werk Fanfare dat in première zal gaan tijdens de aankomende editie.

In gesprek met Evelien van den Broek

Wat kunnen bezoekers van jou verwachten op de kunstroute?
Voor de kunstroute heb ik de interactieve geluidswandeling Fanfare gemaakt. In Fanfare hoor je vier nieuwe composities die ik maakte. Voor elk seizoen één. Tijdens deze wandeling word je achtervolgd door een droevige fanfare. Ze lopen je achterna terwijl je zelf over het strand loopt. Als je stopt, stopt de ‘marching’ band ook. Zodra je weer gaat lopen beginnen ze weer. Je kunt ook eindeloos door blijven lopen, dan blijven ze wanhopig maar onvermoeibaar doorspelen. Je loopt deze wandeling via een webapplicatie die met je eigen telefoon en koptelefoon kan worden afgespeeld.

Kun je wat meer vertellen over jouw werk als kunstenaar?
Naast componist ben ik ook uitvoerend muzikant, waarbij ik veel werk met stem en live elektronica. In die zin is dit project een beetje anders omdat hier vooral akoestische instrumenten in zitten. Ik maak naast geluidswandelingen ook muziekvoorstellingen om live uit te voeren, muziek voor dansvoorstellingen en voor theater, films en installaties. De muziek ligt vaak op het grensvlak van avontuurlijke elektronische pop, geluidskunst en hedendaags klassiek.

Vanuit welke insteek ben je Fanfare begonnen?
Ik heb al meerdere geluidswandelingen gemaakt, maar nooit eerder met alleen maar muziek, zonder tekst. In Fanfare staat de muziek centraal. Daarnaast leek het me erg grappig om wandelaars door middel van geluid het gevoel te geven dat ze door een mistroostige fanfare achtervolgd worden. Ik vond dat een mooi tragikomisch beeld. Ik hou van absurdistische humor, en moest bij dit project denken aan werk van Roy Andersson en Samuel Beckett, waarin zwarte humor en diepe wanhoop samenkomen: de mens zich als kwetsbaar en soms onhandig wezen door het leven slaat en op zoek is naar contact.  

Hoe was het maakproces?
Ik wilde het gevoel dat je achtervolgd wordt zo goed mogelijk benaderen. Hiervoor heb ik binaurale opnametechniek gebruikt, die ervoor zorgt dat opnames ruimtelijk heel realistisch klinken. Musici van Neo-Fanfare 9x13 hebben de muziek ingespeeld, terwijl ze achter een kunsthoofd, een zelfgemaakt opnameapparaat van piepschuim en siliconen oren, stonden met speciale microfoons in de oren.

Was dit iets wat je al langer wilde maken of heb je dit speciaal voor Into The Great Wide Open ontwikkeld?
Ik wilde dit al langer maken, maar had daarbij wel altijd in mijn hoofd dat het heel mooi zou zijn voor Into The Great Wide Open, en hoopte toen ik aan dit project begon al stiekem dat dit zou lukken! Into The Great Wide Open en Vlieland zijn absoluut een droomplek om dit project te laten plaatsvinden.

Fanfare
Illustratie door JeRoen Murré

Nieuwsgierig naar Fanfare? Neem dan je koptelefoon of oortjes mee naar het festival om het zelf te beluisteren en mee te maken. Voor het kunstprogramma van 2016 werkte Evelien samen met Soundtrack City aan de geluidswandeling Deep Down - The Original Masters of Glitch en die wandeling kun je nog altijd maken; niet alleen tijdens het festival. Het startpunt is het IJsbaanhuisje.



Post

Ontvang POST, onze nieuwsbrief over wat ons beweegt, inspireert, fascineert of simpelweg leuk is.