Word
Vuurtoren
wachter

Zand, wier, licht, bomen, de zee, de ruimte in het algemeen en de vrije ruimte in het bijzonder. Elementen die bepalend zijn voor de kunst straks op Into The Great Wide Open. Voor deze ene keer ligt er een heus manifest ten grondslag aan het kunstprogramma. Een stuk over de vrije ruimte, het thema van de meeste werken.

De kunstline-up is, net als het muziekprogramma, een mix van grote namen en jonge makers. Atelier NL, Next Space Rebels en Claudy Jongstra zijn van wereldfaam, daar waar de toptalenten van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten debuteren op een groot podium.

Werken rond de vrije ruimte
Veertien werken nemen de vrije ruimte onder de loep. Is deze er nog wel? Waar kunnen we die dan vinden en wat is daar dan te doen? De serie performances, installaties, beelden, stenen, doeken, zeewier, geluiden, wandeltuinen, poëtische reflecties en netwerken zijn grotendeels in opdracht en speciaal voor het festival en het thema ontwikkeld en verkennen samen de grenzen.

Tijdens Into The Great Wide Open 2018 laat Atelier NL met de ZandGlas Factory zien hoe het zand van Vlieland ter plekke wordt getransformeerd tot glas. Miek Zwamborn en Rutger Emmelkamp bouwen met Knockvologan Observatory een observatiepost in de duinen en nemen daarin de bezoekers mee naar hun werk en leven op het Schotse eiland Mull.

Het werk SLue van Mischa Daams en Philip Vermeulen schiet speelse, abstracte vormen door de bomen van het eiland, met een even aantrekkelijk als angstaanjagend effect. Next Space Rebels creëert met Groundstation03 het Rebel Network, een nieuw onafhankelijk internet waarop tijdens het festival geheime programmaonderdelen worden gedeeld.

Beeld: Miek Zwamborn en Rutger Emmelkamp - Knockvologan Observatory

Ook PJ Roggeband is weer aanwezig en dit jaar met: VAN OESTERBROED TOT UITHUILTUIN, waar iedereen tranendonor kan worden. Romain Tardy brengt met zijn The Great Indecision Council een reusachtige installatie naar het strand, waarin met behulp van Google-zoekopdrachten een real-time portret van de mensheid wordt geschetst. Dan is er Studio Toer, die in Scenery track met bewegende scanners het publiek hoorbaar onderdeel maakt van de omgeving. Studio Claudy Jongstra en Studio Nienke Hoogvliet onderzoeken in Foraging Vlieland hoe zeewier en vaste planten op en rondom Vlieland toegepast kunnen worden in onder andere textiel.

‘s Avonds zijn er in het bos twee video-installaties te zien: het humoristische A to A (Kreis Wr.Neustadt) van Johann Lurf en de poëtische zwart-witfilm Hairat van Jessica Beshir.

Beeld: Philip Vermeulen en Mischa Daams - SLue

ArtScience op Vlieland

Ook heeft Into The Great Wide Open 2018 vier projecten van kunstenaars aan de ArtScience-opleiding geselecteerd, een samenwerking van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag (KABK) en het Koninklijk Conservatorium. De studenten zijn de afgelopen maanden aan de slag gegaan met het thema De vrije ruimte, met de volgende projecten als resultaat:
    
Boservaring van Kay Churcher en Stefano Zucchini nodigt het publiek uit om zonder kunstlicht een directe dialoog te aan te gaan met echte duisternis en natuur. Epiphony van Görkem Arıkan, Francesco Di Maggio en Alida Glasbeek laat twee individuen naar de klanken van elkaars emoties luisteren. Met de lichtgevende sculpturen Drifting in Open Water heeft Ana Oosting zich laten inspireren door bewegingen van verschillende soorten plankton. En ten slotte onderzoekt Jesus Iglesias met zijn installatie en muziekinstrument Skipping Steps hoe kunst meer betekenis kan geven aan industrialisatie.

Beeld: Ana Oosting - Drifting In Open Water

Het Kunstprogramma van ITGWO 2018 wordt mede mogelijk gemaakt dankzij een financiële ondersteuning van het VSBfonds, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds.