Soms lijkt de toekomst iets om bang voor te zijn. Maar de afgelopen weekend toonden muziek, kunst, gesproken woord en meer aan dat de toekomst nog altijd iets is om naar uit te kijken. Bedankt voor Into The Great Wide Open 2019.

Into The Great Wide Open laat graag zien dat dingen kunnen. Dingen die de rest van het jaar op de wal zo moeilijk lijken, blijken in een weekeinde op Vlieland plotseling bijzonder haalbaar. Op het gebied van muziek en schone kunst, maar net zo goed wat duurzaamheid, zingeving en innovatie betreft.

Zo werd het festival dit jaar uitgeroepen tot Fossielvrije Zone. Omdat het kan, maar ook omdat het moet. Nog sterker dan voorheen zette het festival zich in voor de beperking van zijn voetafdruk, bijvoorbeeld door leveranciers en cateraars fossielvrij naar het eiland te laten reizen en de boottochten van medewerkers, artiesten en vrijwilligers fossielvrij te organiseren.

Men Who Sail bracht dit jaar behalve materialen ook het Amsterdamse collectief Personal Trainer per zeilschip naar het eiland. Daar werd in het bunkercomplex Stelling 12H onder de naam The Industry een lading tracks opgenomen met onder anderen Lena Hessels, Ian Cleaver en Pip Blom. De sessies culmineerden in een all star show in de Bolder, waar ook een koor met Vlielandse schoolkinderen aan deelnam. 

Het festival fungeerde dit jaar niet alleen als kraamkamer voor nieuw talent met onder andere The Murder Capital, Celeste en Zwangere Guy. Het Sportveld liep vol bij gekende namen als Hot Chip, Jungle en Parcels, terwijl Eefje de Visser op De Open Plek voor het eerst haar nieuwe muziek aan Nederland liet horen met een ambitieuze liveshow. Het Nederlands Blazers Ensemble meldde zich met het idee om een driedelig oratorium van Joseph Haydn samen met de Vlaamse schrijver Bart Moeyaert op één dag uit te voeren. Dat gebeurde aan de voet van de vuurtoren en in de Nicolaaskerk.

Die afwisseling tussen bekende en minder bekende namen was ook te vinden op de kunstroute, waar werken van visionaire kunstenaars als Claudy Jongstra en Atelier Van Lieshout werden gepresenteerd naast visuele verrassingen, zoals Analemma, waarvoor de Japanse kunstenaar Yasuhiro Chida talrijke draden door de bomen spande en ze ‘s nachts als een sterrenhemel liet oplichten. 

Op diverse plekken werd gesproken over de toekomst in velerlei vormen rond het thema Possible Futures, waarbij onder andere een aanzet werd gegeven tot de oprichting van een Quiet-community rondom Into The Great Wide Open.

Op het nieuwe podium Tussen De Bomen kwam alles samen, met kunst, muziek en gesproken woord. Vanuit kinderatelier De Kolder vormden kinderen hun eigen contrafestival. 

Tot volgend jaar.